Blog

  • Monovinnen en zeemeerminnen, lekker vinzwemmen

    Monovinnen en zeemeerminnen, lekker vinzwemmen

    De Dordtse Reddingsbrigade neemt regelmatig deel aan wedstrijden lifesaving, waarbij ook zwemvinnen worden gebruikt. Zij wilden verkennen of vinzwemmen een goede uitbreiding zou zijn bij hun trainingen.

    Daarom werd een paar keer mee getraind in Moordrecht bij Orka’97 en deelgenomen aan de eerste competitiewedstrijd in Utrecht.

    Ondertussen werden er ook contacten gelegd met Optisport Dordrecht. En zo werd zondag 19 mei een echte vinzwemdag. We begonnen met een clinic vinzwemmen aan zo’n 15 geïnteresseerden. Naast ons lagen 25 kinderen die zeemeerminles kregen en zo ook met een schuin oog konden kijken wat er nog meer mogelijk is met een monovin.

    Inmiddels kwamen ook de eerste vinzwemverenigingen en juryleden binnen die zeer gastvrij ontvangen werden door onze gastvrouw van de Dordtse Reddingsbrigade.

    De DRB heeft een groot clubhuis waar koffie en broodjes klaar stonden. Het zwembad werd snel opgebouwd, de Elektronische Tijd Waarneming aangesloten en om 14u00 startte de derde competitiewedstrijd.

    Een kleine 50 zwemmers waaronder 4 Belgische deelnemers en een vinzwemster die in Spanje woont en traint verzorgden een waar spektakel.

    In ieder geval drie nieuwe Nederlandse Records en heel veel verbeteringen van persoonlijke tijden. Alle nieuwe zwemmers en de zwemmers die een Nederlands Record verbeterden kregen een certificaat uitgereikt.

    Al met al een mooi visitekaartje afgegeven in Dordrecht en een goede voorbereiding voor het komende Open Nederlands Kampioenschap Vinzwemmen in Eindhoven!

  • Blog Theo: Dordtse reddingsbrigade is een van de sterkste brigades op de MISP Seraing

    Blog Theo: Dordtse reddingsbrigade is een van de sterkste brigades op de MISP Seraing

    De wekker gaat af om 4.36 uur. Elke minuut later is beter. Het geeft je dat merkwaardige gevoel dat je toch langer hebt geslapen. Vijf uur weg en 6.50 uur in Seraing dat net bezuiden Luik over een Olympisch zwembad op een berg beschikt. Een ouder bad dat daar nu nooit meer gebouwd zou worden.

    Om 7.00 uur inzwemmen en dan zonder stoppen bezig zijn tot 18.00 uur. Vrijwel elke serie wel een DRB zwemmer. De officials werken in twee shifts. Dat krijg je bij drukbezochte internationale eendaagse wedstrijden.

    Vrijwel de gehele Duitse top en subtop is er. Al onze zuiderburen en een flinke portie zwemmers van bezuiden de grote rivieren. Een echt lifesaving event dus dat gesmeerd verloopt.

    Het begint met veel handen schudden en knipogen naar bekenden die wel wat beters te doen hebben. Het voelt weer zeer vertrouwd.

    Omdat ik een aantal sporters op grotere afstand van Dordrecht wonen, minder zie, gaat Bart naar de teammanagers meeting en ben ik in het bad met de sporters.

    Nog even hun race afstemmen op de oude startblokken, de verschillen in bad diepte en het afzetten op gladde en stroeve stukken op de bodem waar je als pop- en hinderniszwemmer weet van moet hebben.

    En dan begint het wachten op meegebrachte matjes en stoeltjes, her en der een praatje. Gevolgd door concentratie en focus. Coachen is dan weer geweldig!

    Bart en ik kunnen als trainer terugkijken op goede prestaties van onze sporters. Vele PR’s bij onze junioren en Robin die drie keer goud en een keer zilver wint.

    Bij de senioren is het met name de damesploeg, die op het estafette klassement zilver wint en individueel een derde plek van Chantal op de reddingswissel en goud voor Ela op de lifesaver.

    Robin Kuiphof MISP2019
  • Blog Theo: Het feestje van de Groenhovencup

    Blog Theo: Het feestje van de Groenhovencup

    Op paaszaterdag en in vakantietijd waren we toch nog met 11 kinderen op de Groenhovencup in Gouda. Een prachtige wedstrijd voor onze aspiranten en enkele junioren, senioren en masters.

    (meer…)