Blog

  • Orangecup opwarmer voor Wereldkampioenschappen

    Orangecup opwarmer voor Wereldkampioenschappen

    In het weekend van 14 en 15 November is in Eindhoven de Orangecup / NK Lifesaving gezwommen. In een groot internationaal veld waarbij de wereldtop aanwezig was, kwamen de zwemmers van de wedstrijdploeg van Dordtse Reddingsbrigade aan de start.

    Sporters uit Australia, New Zeeland, Zuid-Afrika, China, Japan, Polen, België, Duitsland, Engeland kwamen naar Eindhoven om een voorproefje te nemen op het WK dat volgend jaar in Nederland plaats vindt.

    Het heren- en damesteam van de Dordtse Reddingsbrigade was bijna gehalveerd,aangezien zes sporters uitkwamen voor het Nationaal Lifesaving Team.

    Na een gepaste stilte voor de slachtoffers in Parijs,begon de wedstrijd.

    Voor het Nationaal Lifesaving Team kwamen Dordtenaren Ela Hutten, Elise Pennings, Charlotte van der Hoek, Melvin van der Meij, Alwin en Jelmar Hillebrink aan de start.

    De Dordtse Reddingsbrigade werd vertegenwoordigd door Hayley, Iris, Tatum, Isabelle, Kathy, Ruben, Marijn, Erik, Mariëlle en Marcel.

    Ela behaalde vier nationale titels en ook in het internationale klassement  behaalde zij een 2e plaats op de 100 popvervoeren met vliezen in een mooie tijd van 55.72 seconden

    Melvin wist twee nationale titels te pakken en werd 3e Internationaal op de 50m popvervoeren.

    Alwin behaalde de nationale titel op de 200m hindernis en Elise pakte twee nationale titels op de 50m popvervoeren en de reddingswissel.

    Ook Jelmar, Ruben, Charlotte en Kathy namen medailles mee.

    Onze masters Mariëlle, Marcel en Erik grossierden in medailles en titels.

    De jongere junioren, Iris, Tatum,Isabelle en Marijn zwommen allemaal naar  mooie nieuwe besttijden.

    Een mooi toernooi met prima resultaten, waarin de trainingsarbeid goed te zien en ook te zien dat de het Dordtse Lifesaving Team op de goede weg is.

    Lees meer over het WK Lifesaving in Nederland via deze link.

  • 3 keer goud, 1 keer zilver en 3 keer brons op EK

    3 keer goud, 1 keer zilver en 3 keer brons op EK

    Vijf sporters van de Dordtse Reddingsbrigade hebben van 23 tot 27 september 2015 meegedaan aan de Europese Kampioenschappen Lifesaving. Marcel in ‘t Veld, Marielle Simons, Piet Praet, Erik van Dalen en Arjen de Bruin waren actief op het strand, in zee en het zwembad onder begeleiding van teambegeleider Mariska in ‘t Veld.

    Na een aantal dagen acclimatiseren en de openingsceremonie was de 24 september de eerste wedstrijddag. Mariëlle en Erik konden deze dag beide met een gouden medaille afsluiten.

    Erik won de 2 kilometer beachrun, een aardige uitdaging in de volle zon bij ruim 30 graden. Marielle wist met een mooie run de beachsprint op haar naam te schrijven. Marcel haalde op alle onderdelen de top 10. Ook Piet ging flink tekeer en haalde een vierde plaats bij de Oceanman. Arjen is nog steeds herstellende van een blessure. Ondanks dat wist hij wel te finishen bij de boardrace. Deze wedstrijd kwam voor hem iets te vroeg.

    25 september was wederom een lange en warme stranddag. De Dordtse Masters zaten van voor zonsopgang tot na zonsondergang op het strand. Het aantal medailles steeg gestaag verder.

    Marcel en Piet werden door tactisch inzicht, 3e in hun leeftijdscategorie met de beachflags. Erik werd 2e op de surfrace. Marielle wist haar concurrentie uitstekend psychologisch te bewerken tijdens de beachflags en eindigde op een mooie 6e plaats.

    Op de teamonderdelen werd goed gepresteerd. Erik en Piet haalden met de boardrescue een 3e plaats.

    Het hoogtepunt volgde in de avondzon, in een een grote finale van de Oceanman Relay met alle leeftijdscategorieën . Erik starte met zwemmen, de golven stonden inmiddels dwars op het parcours. Na een vlotte race kon Marcel het overnemen met het rescueboard en kon drie concurrenten inhalen. Arjen mocht het afmaken in de ski, hij had een knobbelig parcours met leuke brekers in het laatste deel. Hij wist zijn positie te behouden en kwam vanaf de laatste boei terug op een mooie golf. Met een eindsprint naar de vlaggen wist Arjen het mooi af te maken. Pas toen hadden onze masters in de gaten dat ze Europees Kampioen zijn geworden.

    Dag drie en vier van de Europese Kampioenschappen Lifesaving werden doorgebracht in het Olympisch Zwembad van Torrevieja. Ondanks de twee zware stranddagen voorafgaand werden er diverse persoonlijke records gezwommen.

    Met drie keer goud, een keer zilver en drie keer brons was dit EK een groot succes voor de Dordtse Lifesaving Masters.

  • In Memoriam: Marjo Heijmans (1961-2015)

    Afgelopen dinsdagavond is ons bestuurlid Marjo na een intensieve en hevige periode van ons heengegaan.

    Marjo heeft zich vele jaren ingezet om mensen te verbinden, niet alleen op persoonlijk- en verenigingsgebied maar ook tijdens de EHBO.Veel leden van de Dordtse Reddingsbrigade zullen haar dan ook herinneren als die strenge maar toch erg leuke EHBO instructrice.

    Het bestuur en (kader)leden wensen Wim, Kitty, Dennis en Angela, familie en vrienden heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

    Aanstaande zaterdag zullen wij Marjo haar laatste eer geven.

    Marjo Heijmans

    De afscheidsbijeenkomst vindt plaats op zaterdag 8 augustus om 11:00 uur in de Wilhelminazaal op de Essenhof. Na afloop is er gelegenheid voor condoleren in de Orangerie.