Blog

  • LET OP: Geen Zwemmen Maandag en Dinsdag 5 en 6 januari 2026

    Graag willen we beginnen met jullie allemaal een sprankelend, gezond en sportief 2026 toe te wensen.

    Op het gebied van een sportief begin worden we helaas teleurgesteld en zal onze nieuwjaarsduik met een week worden uitgesteld.

    Dit betekent dat we op maandag 12 en dinsdag 13 januari de draad weer oppakken en met alle lessen en trainingen gaan beginnen.

    Het betalen met de Dordtpas kan een week later.

    Sneeuw op het Groothoofd in Dordrecht - Dordtse Reddingsbrigade

    Blijf op de hoogte van het laatste zwemles nieuws. Word lid van het WhatsApp kanaal via deze link

    Naast het WhatsApp kanaal verzenden we periodiek onze e-mail nieuwsbrief. Hier kun je jezelf voor aanmelden als je deze nog niet ontvangt via deze link.

  • Een zomer vol sport;

    Connor op de Commonwealth Lifesaving Championships.

    Ik heb voor Zuid-Afrika mogen starten op de Commonwealth Lifesaving Championships in Wales. Dit was een ongelooflijke ervaring. Ik mocht naar huis met 6 medailles; 3 gouden, 2 zilveren en 1 bronzen waar ik erg trots op ben.

    Mijn hoogtepunt was het winnen van een individuele gouden medaille op de 100 meter reddingswissel. Daarnaast haalde ik ook nog een individuele zilveren medaille op de 50 meter popvervoeren en een bronzen medaille op de 200 meter hindernis. Elke race was op zijn eigen manier uitdagend en ik ben trots op de dingen die ik heb laten zien op alle onderdelen.

    Het was een enorme eer om Zuid-Afrika te vertegenwoordigen en bij te dragen aan de meest succesvolle teamprestaties ooit. Met de estafette 4×50 meter hindernis, wonnen wij goud en zwommen wij een Zuid-Afrikaanse record. Het was een onvergetelijke wedstrijd, vol zware races, een geweldige teamspirit en de kans om atleten van over de hele wereld te ontmoeten en met hen te strijden.

    Connor op de eerste plaats

    Tom tijdens de World Ocean Series;

    Op zaterdag 12 juli mocht ik deelnemen aan de World Ocean Series, een uitdagende wedstrijd georganiseerd door Shawn & Partners in Hossegor (Frankrijk). Het was de allereerste keer dat dit internationale evenement plaatsvond in Europa. Alleen al deelnemen aan deze wedstrijd in dit veld vol toppers voelde als een eer.

    De wedstrijd bestond uit een voorronde en finale, in de voorronde werd ik 4e en daarmee plaatste ik mezelf voor de finale. Na een goede pauze waarin ik de wedstrijden van andere onderdelen kon kijken was het tijd voor de finale.

    Ik startte explosief, met als doel meteen wat ruimte voor mezelf te creëren. Waden was geen optie, het water was direct diep, dus ik dook erin en begon stevig te zwemmen. Al snel zag ik een sterke zwemmer voor me uitgaan, en ik besloot aan te haken. Ik kwam goed om de eerste boei ondanks de drukte.

    Het stuk naar de tweede boei was zwaar, maar ik kon mijn positie goed vasthouden. Na de laatste boei zette ik aan, ik kroop richting de kopgroep en zwom zo hard als ik kon richting de finish.

    Helaas maakte ik één fout: ik probeerde nét iets te vroeg op te staan. Daardoor verloor ik snelheid, en dat kostte me twee plekken. Na een korte sprint over het strand finishte ik uiteindelijk als 5e.

    Een beetje balen natuurlijk maar vooral ontzettend trots. De sfeer, de locatie, het deelnemersveld. Deze ervaring smaakt naar meer!

    De LEF geschreven door Marieke

    Op 26 en 27 juli was er een behoorlijke afvaardiging van onze wedstrijdploeg aanwezig bij de LEF (Lifesaving Event Flushing) in Vlissingen. In de ochtenden stonden de strandonderdelen op het programma (want dan was het eb) en in de middag de onderdelen op zee.

    Op zaterdag begonnen we met de beachflags, altijd een leuk onderdeel met veel kracht. Bij de heren hadden we zelfs een Dordtse top 4! Myrthe won bij de dames met overmacht.

    In de middag was het behoorlijk winderig. Dit gaf niet hele hoge golven, maar maakte wel dat er flinke stroming was en dat de golven wel krachtig waren. Voor de aspiranten was er daarom besloten dat zij met de stroming mee het parcours mochten doen, terwijl de ABM wel tegen de stroming in moesten.

    De board rescue was pittig, vooral voor de aspiranten, het zwemmen en boarden tegen de wind in zorgde dat veel kinderen echt moesten bijsturen, omdat ze afdreven. Joris en Lieve verrasten hierin door de tweede plek te behalen!

    De oceanman was de afsluiter van de dag: dit keer was bestond de volgorde uit surfski, boarden en als laatst zwemmen. Er waren sterke golven en er stond veel wind, dit zorgde bij sommige dames al voor problemen bij de surfskir ronde. Later in de wedstrijd werden er zelfs nog twee deelnemers met de jetski uit het zwemparcours gehaald, omdat ze te ver afdreven. Met opgeheven hoofd naar de kant, want het grootste deel van het onderdeel was wel gedaan.

    Zaterdag

    Op de zondagochtend werd gestart met de sprints op het strand. Ook hier konden de Dordtse heren en aspirante Kim duidelijk domineren! Na de sprints werd de surfrace (zwemmen) gehouden, Tom en Myrthe mochten allebei met een gouden medaille naar huis!

    Traditiegetrouw werd er afgesloten met de LEF Challenge: een leuke opdracht waarbij deelnemers van alle brigades en alle leeftijden gemixt worden en leuke opdrachten moesten uitvoeren: een rekenopdracht tijdens het boarden langs boeien, een EHBO-actie en een rebus moesten uiteindelijk de code geven voor een schatkistje. Op alle podiumplaatsen zaten wel Dordtenaren in het team!

    Er zijn veel medailles dit weekend mee naar Dordrecht gekomen. Het was weer een mooi evenement en we hopen er volgend jaar ook weer bij te zijn!

    LEF team foto

    Redbull full moon beachflags

    Op 8 augustus, gingen 3(,5) van onze atleten naar een speciaal georganiseerde wedstrijd met alleen het onderdeel Beachflags op het programma.

    Na een rit van 2,5 uur komt onze Dordtse delegatie aan in het Belgiëse kust plaatsje Koksijde. Marcel, Marijn, Tom en Judith (ons Limburgse gast lid) zullen deze wedstrijd starten.

    Judith mag bij de dames de wedstrijd aftrappen en word verdienstelijk 4e! Een fantastische prestatie voor de van origine vliezenzwemster.

    Marcel, Marijn en Tom starten bij de heren. Marcel strand helaas in de series. Marijn en Tom weten door te stoten naar de finale ronde. Het tweetal weet samen de laatste ronde te bereiken en gaan uitmaken wie er met de winst van door gaat. Marijn trekt hierbij aan het langste eind en gaat er met de €200,- prijzen geld van door. Tom word respectievelijk 2e en wint €100,-!

    Conclusie is een zeer geslaagde eerste editie van de Redbull Full Moon Beachflags!

    Marijn en Tom op de eerste en tweede plaats!

  • Zee, zand en sportieve prestaties op de Filcow

    Afgelopen weekend stond opnieuw in het teken van zand, zee en sportieve prestaties voor de sporters van reddingsbrigade Dordrecht. Met een team gemotiveerde sporters gingen we naar het strand van Oostende.

    Dag 1

    De dag begon vroeg met de boardrescue om 8:30 uur. Evelien en Myrthe wisten zich knap te plaatsen voor de finale. Ook Lara en Emmy deden voor het eerst een boardrescue in de wedstrijd en lieten een technisch goede race zien. Bij de heren deden Robin en Marijn, en Niels en Jeftha de boardrescue. Marijn en Robin wisten tot de halve finale te komen.

    Tegelijkertijd begon Kim aan haar eerste lifesaving wedstrijd. Zij startte de beachflags in de categorie 9-14 jaar en wat heeft Kim het toch goed gedaan. Ze liet zich niet uit het veld slaan en wist zich zelfs te plaatsen voor de finale, waarin ze een prachtige derde plaats behaalde. Dit smaakt naar mee en Kim zal in maart haar brevet proberen te halen zodat er ook mag worden deelgenomen aan Nederlandse wedstrijden.

    In de Ocean(wo)man relay lieten beide teams van zich horen. De dames met; Emmy, Bente, Mara en Myrthe behaalde de finale. Ook de heren Niels, Tom, Marijn en Robin wisten zich te plaatsen voor de finale zij werden uiteindelijk zesde.

    Na de estafettes was het tijd voor de skirace, deze leverde Robin een finaleplaats op. Marcel kwam uit bij de masters en eindigde als negende. Ook bij de board race wist Robin zich te plaatsen voor de finale.

    Bij de beachflags dames stonden Myrthe, Mara, Evelien, Emmy, Lara en Bente aan de start. Evelien, Bente en Myrthe bereikten de halve finale. In de middag mochten Myrthe en Bente aantreden in de finale, waarin Myrthe het podium haalde met een derde plaats.

    De heren beachflags waren spannend: Niels, Jeftha, Tom en Marijn streden voor een plek in de finale. Tom en Marijn haalden het en eindigden respectievelijk als derde en tweede een prachtige prestatie.


    Dag 2

    De tweede dag van de wedstrijd begon met heel veel regen. Gelukkig zijn onze sporters niet van suiker gemaakt en kwamen ze opnieuw in actie.

    De dag is begonnen met de surfrace voor dames en de heren. Evelien, Lara, Bente en Myrthe gingen van start bij de dames, waarbij Myrthe zich wist te plaatsen voor de finale. Op de surfrace van de heren kwam Tom in actie. Tom haalde de finale en werd knap tweede. Marcel, uitkomend bij de masters, eindigde als vijfde.

    Iets na de surfrace van de dames en de heren liet Kim opnieuw haar snelheid zien, dit keer op de 70 meter sprint. Ze kwam door de voorronde en halve finale en wist in de finale een mooie derde plaats te behalen.

    De boardrace dames, die op zaterdag niet doorging, werd ingehaald op zondag ochtend. Lara, Emmy en Mara lieten een goede race zien.

    In de oceanman wist Robin zich te plaatsen voor de finale en eindigde als 15e. Marcel eindigde in zijn categorie op een zevende plaats.

    Op de beachsprint bij de heren lieten Jeftha en Niels een goede race zien, helaas was de tegenstand te sterk om een ronde verder te komen. De 4×90 meter estafette met Robin, Tom, Marijn en Niels was veelbelovend, maar helaas ging de overname mis in de finale.

    Terwijl de heren al klaar waren voor vandaag, moesten de dames nog beginnen aan de beachsprint en de 4×90 sprint estafette. Op de beach sprint kwamen Emmy, Bente en Evelien kwamen in actie. Evelien behaalde de kwartfinale. Tot slot was de laatste afstand van de wedstrijd de 4×90 meter beachsprint. Het team van Dordrecht kwam in actie met Kim, Evelien, Mara en Bente zij liepen een sterke race. Ze eindigden als vierde, nét naast het podium, maar met een super goede teamprestatie.

    Met deze twee intensieve wedstrijddagen vol inzet en teamspirit kunnen we met trots terugkijken op een prachtig weekend in Oostende.